diumenge, 13 de març del 2016

Activitats amb blocs lògics a p5


Potser els vostres fills us han explicat que a escola fem activitats amb blocs lògics. Us expliquem una mica quina mena de material és i algunes de les activitats que fem.


Els blocs lògics són un material estructurat pensat específicament per treballar la lògica i el raonament amb els nens/es.
Es tracta d’un joc  format per 48 peces diferents (cap de repetida) que, com a mínim, compleixen una diferencia entre elles. Estan caracteritzades per quatre qualitats: forma, color, mida i gruix, que es combinen entre elles de totes les maneres possibles. Amb aquestes peces amb diferents atributs permetran  als nens a relacionar, comparar, agrupar, diferenciar i establir relacions lògiques.

Junt amb aquest material tenim una sèrie de targetes on cadascuna indica un contingut (forma geomètrica, color, mida i gruix) tant en positiu com en negatiu. 

A continuació us expliquem una sèrie d’activitats que hem treballat a la classe que es van complicant a mesura que l’alumne/a les va superant.


  •        CONEGUEM LES PECES : Utilitzem les targetes anteriors per conèixer i distingir les qualitats dels blocs. 

Exemple: Cada nen/a té un bloc lògic i quan  aixequem la targeta que porta un cercle, tots aquells/es que tinguin un  cercle (no importa color, ni  mida...) s’han d’aixecar. Després mostrem dues targetes: triangle i la targeta de color blau. És a dir, s’han d’aixecar els que tinguin un triangle que sigui blau (és igual si es petit o gran, o gruixut o prim).
O també podríem mostrar a la pissarra quatre targetes que cadascuna indiqui un atribut i intentar que un nen/a s’aixequi i agafi dins de la capsa de blocs lògics la peça que compleix aquests atributs.




Una vegada ja sabem escollir les peces de forma correcta, podem posar targetes contradictòries a veure si se'n adonen  i ho verbalitzen.




  •      GRAELLA: Fem una graella amb les targetes i treballem els atributs del material. El nen/a ha de posar la peça segon els indicadors de cada  columna





  •      VERBALITZACIÓ DELS ATRIBUTS: Cada nen/a ja coneix els atributs dels blocs lògics. Ara els expliquem que cada peça té un nom que és la forma i tres cognoms, color, mida i gruix. Posem al terra  dintre de cada rajola un bloc lògic, i juguem a saludar-los HOLA QUADRAT, VERMELL, PETIT I PRIM a mida que caminem.




O també treballar el sentit del tacte, amb els ulls tapats verbalitzar la forma, la mida i el gruix. El color en aquest cas no es pot.
  •       CONSTRUIM AMB BLOCS LÒGICS. Aquesta activitat consisteix en construir objectes amb les peces dels blocs lògics en base a unes targetes on estan fotografiades les formes que volem reproduir. 



  • CREEM. Una vegada sabem que podem construir amb les peces dels blocs lògics poden crear, inventar cada nen/a  i dibuixar-les en un paper.















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada